Rostfritt avgassystem Volvo P1800E/ES (1970-1974).

Nedanstående bilder visar vad du erhåller vid köp av rostfritt avgassystem Volvo P1800 E och ES. Avgassystemet kan också beställas utan framrör (se vidare Art.nr.: 119) (obs! monteringssats ingår ej/rostfria rörklammor kan däremot köpas till separat.)

Länk till prislistan Rostfria avgassystem Volvo

rostfritt-avgassystem-Volvo-P1800 E

Rostfritt avgassystem Volvo P1800 E,ES komplett med framrör årsmodell 1970-1974 Art.nr.:VOV118

rostfritt-avgassystem-Volvo-P1800-ES

Rostfritt avgassystem Volvo P1800 E,ES utan framrör årsmodell 1970-1974 Art.nr.:VOV119

Avgassystem

 

Bild-länk Sportljuddämpare Volvo S80 :

Sportljuddämpare-Volvo-S80

 

Nedan finner du översättningar på orden rostfria avgassystem (avgasrör) och ljuddämpare. Om du vill så kan du söka på internet för att se om du kan finna något rostfritt avgassystem lika bra och billigt någon annanstans.

Rostfria avgassystem (avgasrör) Ljuddämpare
Stainless steel exhaust systems
Silencer & muffler
Rostfreie Abgasanlagen & Edelstahl Auspuffanlagen
Abgasschalldämpfer
Rustfrie udstødninger (udstødningssystem)
Lyddæmper
Rustfrie eksos system (eksosanlegg)
Eksospotte

översikt skriven på följande språk

Engelska Stainless steel exhaust Volvo P1800 E/ES Stainless steel exhaust Volvo P1800 E/ES - low price & high quality -
Tyska Edelstahl Auspuffanlage Volvo P1800 E/ES Edelstahl Auspuffanlage Volvo P1800 E/ES - günstiger Preis & hohe Qualität -
Danska Rustfri udstødning Volvo P1800 E/ES Rustfri udstødning Volvo P1800 E/ES - rimelig pris & høj kvalitet -
Norska Eksosanlegg i rustfritt stål Volvo P1800 E/ES Rustfritt eksosanlegg Volvo P1800 E/ES - billig pris & høy kvalitet -

Raka Rör samarbetar nära med A-Alt -Avgassystem och du kan få produkter samskickade ifrån oss men glöm ej att nämna detta för båda företagen vid beställning! Raka Rör och A-Alt-Avgassystem erbjuder också följande produkter (se under respektive rubrik).

Raka Rör
A-Alt-Avgassystem Tel. 031-27 25 25
Sportavgassystem Volvo
Katalysatorer
Aluminiumrör & böjar
Rostfria slangklämmor
Silikonslang & böjar
glasräcken
Diesel trimboxar
-
Rostfria flexrör
-
Rostfria V-band kit

 

Snygga rostfria räcken och glasräcken till låga priser!

 

rostfritt räcke
prisvärda-räcken

 

Startsida Raka Rör rostfria avgassystem

Informationen här nedan om Volvo P1800 är hämtad ur Wikipedia

Volvo P1800 är en sportbil tillverkad av Volvo. Den första Volvo-modellen med B18-motorn.

Volvo hade tidigare försökt att bygga en sportbil (Volvo P1900), men det var med P1800 som man nådde framgång med sportbilskonceptet. Volvokonsulten och projektledaren Helmer Petterson var drivande för projektets tillblivelse. Bilen ritades av Pelle Petterson (son till Helmer) som just då var anställd (praktikplats) av det italienska designföretaget Frua. Bilen tillverkades till en början av Jensen Motors i England, men tillverkningen flyttades senare hem till Göteborg.

B18-motorn konstruerades till stor del av den legendariske Per Gillbrand. De första årsmodellerna utrustades med dubbelförgasare av märket SU, då gav motorn en effekt om 100 hk. Senare ökades detta till 108 och 115 hk, och med B20-motorn med insprutning (1970) till 135 hk. P1800 var en av de första serietillverkade bilarna som försågs med skivbromsar. Framhjulen hade skivbromsar av märket Girling.

Bilen utprovades, "avlusades" till stor del av Volvoingenjörerna Rune Fritsby och Sture Agård nere i dåvarande Västtyskland under strapatsliknande former 1959.

P1800-modellen fick stor popularitet genom den engelska TV-serien Helgonet, där Roger Moore körde en vit P1800 med registreringsnumret ST 1, där ST uppenbart står för Simon Templar (St. är även en förkortning av Saint eller Helgon).

Endast de bilar som tillverkades av Jensen kallas egentligen P1800. När Volvo tog tillbaka tillverkningen byttes beteckningen till (P) 1800S, "S" som i svensk. Men Volvo har aldrig varit konsekvent med sina beteckningar. Modellen har kallats både "P1800", "P 1800" och "180" i olika sammanhang. 1970-1971 tillverkades 1800E, som då fick den starkare B20E/F-motorn med insprutning.

Bilen moderniserades genom åren och i slutet (1972-1973) byggdes även en variant som var ett slags sportkombi, ritad av Jan Wilsgaard, bilen betecknades då 1800ES (ES för "Estate", herrgårdsvagn), ibland även kallad "fiskbilen" eller "likbilen" i Sverige. Vikande försäljning och hårdare säkerhetsföreskrifter (krocksäkerhet) och avgasreningskrav (bl a EGR, vilket sänkte motorns uteffekt avsevärt) på USA-marknaden gjorde att man lade ner tillverkningen i början av 1970-talet, även om 1972-73 var de bästa åren vad gäller försäljning så lades de övriga 60-talsbilserierna från Volvo ner (Volvo Amazon, Volvo Duett), med vilka P1800 hade haft gemensamma komponenter. Det hade således blivit väldigt dyrt för Volvo att fortsätta med P1800 ensamt.

Förslag på ersättare togs fram, bland annat 1800ESC från italienska designstudion Coggiola, men de baserade sig ändå på den gamla modellens chassi. Nya avgasreningskrav vilka sänkte motorernas effekt samt oljekrisen 1973 är också orsaker till varför Volvo hellre satsade på säkra familjebilar (modellerna Volvo 140 och senare Volvo 240) vid denna tid. Törstiga sportbilar var plötsligt inte längre modernt.

P1800 har idag en kultstatus som en annorlunda Volvo, bland alla stora familjebilar med säkerhet som företaget tillverkat och blivit känt för.

Volvo 480 ES, den 2006 lanserade C30 samt 2007 års V70 har alla ärvt designelement från 1800ES.

Mer information om Volvo P1800 på Wikipedia

Du bör alltid jämföra pris och kvalitet när du köper avgassystem!

Jämför gärna de bilder du kan se på rostfria avgassystem till VOLVO. Vilka ser ut att vara mest välgjorda? Ferritas eller Raka Rörs? Du finner bilderna på respektive hemsida.

 

Ytterligare information om Volvo 1800 avgassystem finner du på Volvo P1800 sidorna nedan.

Rostfritt avgassystem Volvo P1800 med enkelt framrör

Rostfritt avgassystem Volvo P1800 med dubbelt framrör